Workshops - ANTONETTA MOERLAND

Workshop fijnschilderen met olieverf-caseine tempera

 
 
Grote letters
Kleine letters

Workshops

  • » Fijnschilderen met olieverf-case´ne tempera
  • » ORIENTATIE CURSUS tekenen en schilderen
  • » workshop BOEDDHA schilderen
  • » Zomer workshop INTUITIEF schilderen
  • » SGRAFITTO schilderen
  • » "Stage" project
  •  

    Reacties van cursisten

    Reactie op de Workshop Fijnschilderen met olieverf-caseine tempera

    In de maanden oktober/november 2013 heb ik deze workshop gevolgd in het atelier van Antonetta Moerland.

    Deze techniek heeft Antonetta de afgelopen 20 jaar zelf ontwikkeld en uitgetest. Na bestudering van de oude meesters die in de onderlaag ei-tempera verf  gebruikten, heeft Antonetta een nieuwe techniek ontwikkeld. De caseine-tempera laag wordt niet gebruikt in de onderlaag, maar in een tussenlaag. Door het daarna af te werken met glacerende lagen kan je als het ware door je werk heen kijken en krijg je de meest mooie kleurschakeringen.  Het proces van deze techniek vraagt om opperste concentratie. En heel veel geduld is vereist, omdat je in meerdere lagen werkt. Nauwkeurigheid, omdat de verhoudingen in het gebruik van verf en bindmiddel exact moeten kloppen.

    Onder begeleiding van Antonetta neem je de techniek stapsgewijs door en werk je steeds aan een gedeelte van het proces. Elke fase was dan ook een uitdaging en was het spannend om te zien of het gelukt was.

    Omdat het mijn eerste werk was in deze techniek heb ik gekozen voor een eenvoudig ontwerp. De 3e fase vond ik het leukste om te doen omdat er dan door de verschillende diepten nieuwe dimensies ontstaan en je door het glaceren dan als het ware kan spelen met de kleuren. Het is een prachtige vlinder geworden.

    Deze workshop is een uitdaging voor de geoefende schilder en beroepskunstenaar. Ik vond het een hele leuke en leerzame periode.

    Debby Hoek,  November 2013

     __________________________________________________________________

    Reactie op de stageperiode bij kunstenares Antonetta Moerland.

    Ik heb mij altijd aangetrokken tot het werk van Antonetta Moerland  en aarzelde dan ook niet om mij aan te melden als stagiaire, nadat  ik een oproep van Antonetta las in de krant.

    Van januari tot en met april 2013 heb ik stage gelopen in haar atelier.

    De periode bestond uit tien middagen van 2 1/2 uur met de mogelijkheid om 4 keer in te halen. 

    Met medestagiaires en Antonetta zelf schildert iedereen aan zijn eigen werkstuk. 

    Antonetta geeft feedback. Door heel veel te vragen en goede tips, leer je op een andere manier kijken.

    Ik ben een fijnschilder en maak realistisch werk,  maar heb ik in deze periode geleerd om wat losser te schilderen.

    Het leuke van deze periode was dat je met elkaar ervaringen kon uitwisselen.

    Ik heb deze periode met veel plezier ervaren met de mogelijkheid om mijn werk uit te diepen en heb heel productief kunnen werken.

    Deze stage is aan te raden voor zowel de beginnende als de meer ervaren kunstenaar.

    Debby Hoek

    April 2013

     _______________________________________________________________

    Reactie op de Workshop Fijnschilderen met olieverf-caseïne/temperaverf op het atelier van Antonetta Moerland, geschreven door beeldend kunstenaar Carina Mathot.

    In de maanden oktober en november 2011 volgde ik de workshop Fijnschilderen met olieverf-caseïne/temperaverf op het atelier van kunstenares Antonetta Moerland.
    Na mijn lange schilderervaring als beeldend kunstenaar met olieverf/acryl en pigmenten,  betekende deze techniek  een nieuwe uitdaging. Een manier om net als in mijn glassculpturen het licht in schilderijen te vangen.

    Want dat is de essentie van de nieuwe techniek die Antonetta Moerland in de afgelopen 20 jaar heeft ontwikkeld en uitgetest. Het vangen van het licht. Na bestudering van de oude meesters die in de onderschildering caseïne of ei-tempera gebruikten, heeft Antonetta Moerland een eigen techniek ontwikkeld. Tegen alle huidige schilderwetten in gebruikt zij caseïne tempera niet in de onderschildering maar in de tussenlagen. Waardoor de fijnlijnige eigenschappen van de caseïnetempera een gelaagde lichtbron creëren in de rijke tonen van de onderschildering met olieverf. De Vlaamse primitieven gebruikten de subtiele eigenschappen van tempera al om de meest fijne doortekening te kunnen schilderen in de onderschildering. Door deze techniek in de tussenlagen toe te passen en met glacerende lagen af te werken ontstaat een synthetiserende werking in de kleuren met een inwendige gloed.

    Het schilderproces in de techniek van Antonetta Moerland vraagt een grote fijngevoeligheid, concentratie en geduld. Mijn ontwerp was redelijk  gecompliceerd  om in deze techniek uit te voeren. Maar in de derde fase, de glacerende fase van het schilderproces, kwam er toch een synthese tot stand. Het proces van het werken met lichtgradaties in de tussenlaag is een echte uitdaging.

    Het verreist een andere wijze van opbouw van het schilderproces. Ik ben gewend om in de onderschildering de lichte en donkere parijen weer te geven en dan vanuit de middentoon het contrast in lichtere en donkere partijen verder uit te werken. In de techniek van Antonetta Moerland gaat de tussenlaag met de caseïne een veel belangrijkere rol spelen dan de onderschildering.
    De afwerking met glaceerlagen geven daarna de synthetiserende werking. Om daarna het geheel nog met olieverf te bewerken vergroot de mogelijkheden om accenten te leggen.

    Als kunstschilder kan ik deze workshop van  Antonetta Moerland bij mijn collega-kunstenaars van harte aanbevelen. Ik heb het ervaren als een verrijking van mijn schilderproces, waarin de lichteffecten een nieuwe impuls geven aan het eindresultaat.

    Antonetta Moerland geeft met deze zeer goed toepasbare techniek, een geheel nieuwe dimensie aan het toepassen van de oude caseïne temperatechnieken.

    Carina Mathot dec. 2011-12-16
    www.ateliermathot.com

     _______________________________________________________________

    Reactie op de Workshop Fijnschilderen met Olieverf-caseine tempera door Ria Vendrig, 12-11-2011.

    De Workshop bestaat uit 5 middagen van 2,5 uur waarbij je leert hoe je meerdere donkere lagen olieverf bewerkt met een soort bindingsmiddel en witte verf. Daarmee wordt een figuur aangebracht en tenslotte wordt met twee lagen glacerende olieverf het effect gewekt dat de beeltenis er op ligt met een transparant effect.

    Er wordt op masoniteplaten gewerkt. Antonetta heeft dit proces zelf ontwikkeld. De doorsnee kunstschilderbranche beweert dat dit procede niet werkt maar in weerwil daarvan leidt het tot prachtige resultaten.

    Het resultaat heeft veel diepte en lijkt bijna 3-dimensionaal.

    Voor hen die echt eens iets nieuws willen leren kan ik deze workshop van harte aanbevelen.

    Ria Vendrig.

     _______________________________________________________________

    Reactie op de cursus Intuitief schilderen van Jennifer van Hulst, februari 2012.

    Al heel lang ben ik mij bewust, weet ik, voel ik, dat verbinden met kleuren veel met mij doet, veel invloed op me heeft,  veel voeding geeft, zelfs een helend effect voor mij in gang lijkt te zetten. Al heel lang voel ik dat mijn wezen kleuren zoekt  in de breedste zin des woords om me - in het moment - te helpen met het  ervaren van meer vreugde, harmonie, evenwicht en balans. Steeds vaker drong zich innerlijk aan mij op dat mijn persoonlijke en spirituele ontwikkelingsweg mede om een kunstzinnige uitingsvorm vroeg hetgeen spontaan, krachtig maar gecomprimeerd al jaren gaande was.

    Bij het ontmoeten van Antonetta Moerland en het zien van een aantal werken van haar, wist ik dat ik bij haar wilde zijn om hier meer ruimte aan te kunnen gaan geven.  Het intuitief schilderen is voor mij het schilderen in het moment van het woordeloze, mijn ziel een kans bieden om me iets laten zien  van datgene dat er al was, is, en altijd zal zijn.

     

    Reactie op de cursus INTUITIEF schilderen van Ita van Kins, februari 2012.

    Intuitief schilderen is voor mij tot rust komen, bewust alleen met schilderen bezig zijn. Voor mij is er ook nieuwsgierigheid wat er nu weer op papier komt. Toch is het resultaat voor mij niet belangrijk. Het gaat mij meer om het proces. Wat "bezielt" mij om juist nu te gaan schilderen en zegt het iets over mijn gemoedstoestand, en zo ja, wat. Het is soms ook gewoon mijn eigen onrust wegschilderen, een prima middel, beter dan een pilletje....

    _________________________________________________________________

    Reacties op de cursus: Van Figuratief naar Abstract

    Met plezier heb ik bij Antonetta Moerland de cursus schilderen "van Figuratief naar Abstract" gevolgd. De cursus bestond uit 15 lessen van 2½ uur en de tijd ‘vloog' om! Elk onderwerp werd steeds in 3 lessen behandeld, wat als je thuis ook aan je opdracht werkte, ruim voldoende was.
    We waren met z'n vieren en elke cursist had z'n eigen "handschrift" m.b.t. het uitwerken van de opdracht, wat vaak een verbluffend resultaat opleverde! Je leerde ook "kijken" op een andere manier. Echt een cursus waarin ik veel geleerd heb, o.a. hoe het materiaal (de acrylverf) te gebruiken, ook in combinatie met andere materialen, en welke mogelijkheden er zijn om een onderwerp uit te werken.

    Kortom de moeite waard!

    Annet Keur
    Januari 2009

     

    Als je gewend bent naturalistisch-figuratief te werken,  is deze manier van schilderen wel even wennen. In plaats van de fijne kleurnuances, die in het landschap verschijnen, zodra je in zuidelijke of noordelijke richting kijkt,  ben je bezig met harmonische lijnen in je beeldvlak en de mogelijkheden om vlakken op elkaar af te stemmen. Een totaal andere denkwijze dus met een scala aan nieuwe ideeen. Een prettige cursus met een beperkt aantal cursisten, dus veel persoonlijke aandacht.

    Jan Kruithoed

    Mei 2009

     

    Door het na-schilderen van foto's, model, stilleven of direct vanuit de natuur, leer je veel. Maar wat ik gemist heb is zelfontwikkeling. Dit is iets wat ik in Antonetta's cursus Van Figuratief naar Abstract vind. Het leren zoeken naar vormen, de compositie daarvan en daarna de kleurstelling zoeken is vooral voor mij heel spannend. Het maakt me blij wanneer ik iets gemaakt heb wat uniek en alleen van mij is. Ik hoop dan ook de vervolg-cursus bij Antonetta te kunnen doen.

    Barbera Zeitlin

    Oktober 2009


Laatste nieuws
Workshop Intuïtief tekenen 27/9 Aarhof
Ufo droom
 
 
Ontwerp, CMS en uitvoering © 2004 - 2017 door RamiCo.nl
Afbeeldingen van kunstwerken zijn beschermd door Pictoright.